صلح نبود تعارض نیست، بلکه مدیریت تعارض با ابزار صلح امیز است.

رونالد ریگان

برخی همیشه در زندگی خود کسانی را می یابند تا با آنها بجنگند و قدرت نمایی کنند. ممکن ایت دربازی شطرنج باشد و یا بحث های سیاسی. برخی ارسطو وارد دنبال کسانی هستند تا با او به بحث نشسته و با رویکردی نقادانه، تفکرات و عملکرد خود را به نقد بنشینند. کسانی هم هستند که با همه از سر سازش در می آیند و سعی می کنند آسه برن،آسه بیان تا گربه شاخشان نزند!

مدیریت باید بتواند رویکرد خود را تعریف کرده و متناسب با موقعیت بهترین شیوه را بکاربرد. بد نیست کمی بیندیشید و ببینید که آخرین بار با چه کسی و درباره چه موضوعی به تعارض رسیده اید؟ رویکرد شما چه بوده است؟ آیا اصرار به سازش داشته اید؟ آیا مصر به پذیرش طرف مقابل بوده اید؟ و یا اینکه هنوز پرونده موضوع تعارض باز است؟

بولدینگ در 1964، آزمایش جالبی را اجرا کرد. او مسائلی را برای ارزیابی دراختیار دو گروه قرار داد. در یک گروه فردی نفوذی را قرار داد که باید نظرات را به چالش کشیده و رفتار گروه را ثبت نماید. نتایج نشان داد که گروهی که فرد نفوذی تعارضاتی را ایجاد کرده بود، راه حل های بیشتر، خلاقانه و کاربردی تری را ارئه داد.

در آزمایش بعدی از دو گروه خواسته شد تا به شیوه قبل عمل کنند ولی می توانند یک نفر از گروه را حذف کنند. جالب اینجاست که هر دو گروه، فردی را که نظرات را نقد می کرد و منجر به تعارضات می شد حذف کردند.

این آزمایش نشان داد که علیرغم آگاهی مدیران از منافع حاصل از تعارض، از آن پرهیز می کنند.

اهداف دوره:

  • درک تعارض موثر
  • حل تعارضات با رویکرد حل مساله

آنچه دراین دوره می آموزید:

  • مدیریت تعارض
  • انواع تعارض
  • ریشه های تعارض
  • نقش های مدیریت تعارض
  • شیوه های برخورد با تعارض
  • شناسایی شکل
  • تدوین راه حل

 

برای حمایت از ما و کمک به دیگران لطفا این مطلب را به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست