مدیریت عادات

مدیریت عادات

چگونه عادات خود را مدیریت کنیم؟

مدیریت عادات –  عادات هم بهترین خدمت را به ما می کنند هم بدترین دشمن ما هستند.
بین 80 تا90 درصد کارهایی که انجام می دهیم برگرفته از عادات ما هستند،; نحوه بیدا شدنمان از خواب، مسواک زدن یا نزدن، تماشای تلویزیون، شبکه های اجتماعی، سیگار و حتی ارتباطات اجتماعی ما…
اما هراز گاهی باید به کارهایی که در طول یک روز،; هفته یا ماه انجام می دهید فکر کرده و از خود بپرسید که

• ” آیا این عادات در راستای موفقیت شما هستند و یا برعکس..”
به نظر می رسد باید به چند سوال دیگر پاسخ دهیم.
• کدام عادات به شما کمک می کنند؟
• کدام عادت تاثیری در موفقیت شما نداشته و قابل حذف شدن هستند؟
• کدام عادات تاثیر منفی در پیشرفت شما دارند؟

و یا به عبارتی کدام عادات به شما کمک می کنند و کدام به شما اسیب می زنند؟

نقش عادات

مدیریت عادات

برخی عادات نقش اساسی در تسریع زندگی ما دارند. همانطور که می دانید مغز دربرابر تغییر مقاومت دارد.; زیرا احساس خطر کرده و در راستای حفظ بقای خود، با تغییرات مقابله می کند. مغز عامل حیات انسان ها است .

هرکجا تهدید حس کند، انسان را به فرار و یا جنگیدن وا می دارد تا از خود محافظت کند. به همین دلیل است که حتی آغاز یک عادت خوب مثل ورزش کردن، برای شما سخت خواهد بود.

چون مغز به عنوان یک رویکرد جدید به آن نگاه کرده و با توجه به خستگی که از ورزش ناشی می شود،; آن فعالیت را یک خطر به شمار می آورد. پس تلاش می کند تا مانع از تکرار آن شود. اما به مرور که مغز لذت ورزش را چشید،; این عمل تسهیل شده و تبدیل به یک عادت لذت بخش خواهد شد.

همه ما ترکیبی از عادات مثبت و منفی هستیم. اما یکی از آنها قطعا منجر به شکست شما خواهد شد.
این عادت را اگر همین امروز ترک نکنید، نخواهید توانست در مسیر ترک آن و یا جایگزین عادت مناسب گام بردارید.

انداختن کار امروز به فردا

این اساس تصمیماتی است که برای تغییر می گیریم اما هرگز آنها را انجام نمی دهیم.; چون تو درحال “تصمیم گیری” هستی نه “سعی کردن”! و این عادت به مغز منتقل می شود.

مغز با بیان آن نه تنها گمان می برد که کار را انجام داده است،; بلکه با به تعویق انداختن آن به او کمک می کنیم تا دغدغه انجام آن را نیز نداشته باشد.; اما ایل باز آن در مغز باقی مانده و گاه و بی گاه شما را آزار خواهد داد.; و به این صورت نه تنها پیشرفتی نخواهی داشت حتی به خود فرصت انتخاب را نخواهی داد.; انداختن کار به فردا یعنی پذیرش شکست.

شما با این کار این فرصت را از خودتان می گیرید که همین امروز که موفقیت شما در آن رقم خورده است را از آن خود کنید; و این موفقیت بالفعل را به آینده ای می سپارید که از آن هیچ خبری ندارید.
ما می دانیم زمان محدود است. بسیاری از مردم همین امروز می میرند و فردا را نمی بینند.
اما بسیاری از مردم دیروز مردند و ما خوش شانسیم که امروز هستیم و این یک امتیاز برای ماست.

مدیریت عادامدیریت عادات

اهمیت امروز

نگویید امروز مهم نیست…امروز مهم است و هدر دادن آن به مفهوم از دست دادن فرصت شما برای موفقیت است.

“پشیمانی از کارهایی که در گذشته انجام داده ایم با مرور زمان قابل ترمیم است؛ اما پشیمانی از کارهایی که انجام نداده ایم تسلی ناپذیر است.”
Sydney haris

یاداور می شم که ما خالق عادات خود هستیم. هرچه بیشتر کارها را به تعویق بیندازید احتمال بیشتری در این وجود دارد که “به تعویق انداختن کارها” برای شما یک عادت شود.

اگر شما با تعویق انداختن تلاش کنید نه تنها چیزی تغییر نخواهد کرد بلکه بهتر هم نخواهد شد .
و به تعویق انداختن به یک عادت برای شما مبدل خواهد شد و تا زمانی که شما منتظر زمان مناسب برای انجام آن هستید مشکلات جدی تر بوجود خواهند آمد.
اما به تعویق انداختن قابل مدیریت است. و آسان تر از آن چیزی که فکر می کنید.

من معتقدم زمان من ارزشمند است و زندگی با ارزش است.اما اغلب فکر می کنم که به دلیل نداشتن اطلاعات کافی مردم نمی توانند از تمامی پتانسیل های خود استفاده کنند
برخی ازین دلایل عبارتند از به تعویق انداختن، ابهام و یا ترس از به اندازه کافی خوب بودن و یا عدم موفقیت
اما تکنیک های ساده ای برای آن وجود دارد.

تمرین:

  1. سه کاری که مدت هاست قصد انجام آنها را دارید بنویسد.
  2. یکی از آنها که مهم ترین است انتخاب کنید.
  3. یک تاریخ را برای انجام آن انتخاب کنید.
  4. یک پاداش برای انجام آن تعیین کنید.
  5. موفقیت یا عدم موفقیت خود را با ما درمیان بگذارید.

مریم حنطوش زاده

مدیریت عادات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مرتبط

آموزش مهارت‌های فردی

مصاحبه‌های رادیویی

پادکست استخدام و مصاحبه

تکنیک های رفتاری

تکنیک های رفتاری چقدر می تواند به موفقیت ما کمک کند؟

انتقادات مشتری

انتقادات مشتری و نحوه برخورد با آن

کارمند خوب

کارمند خوب چه ویژگی هایی دارد؟

تفویض اختیار

تفویض اختیار – پادکست

هوش هیجانی و

پادکست هوش هیجانی و مدل های رفتاری

مقالات بوم‌ورک

فهرست