تئوری انتخاب

تئوری انتخاب  – خودانگیزشی

انگیزه شناسی

شما در رفتارشناسی توانسته اید مجموعه ای از اطلاعات مربوط به خود را اعم از نیازها، ترجیحات، ترس و انگیزه های خود را شناخته اید. حال با مجموعه اطلاعاتی که به دست آورده اید می توانید ببینید کدام انگیزه های درونی و بیرونی شما را به جلو می رانند و کدام ها فقط در حد یک نیاز پنهان در شما باقی مانده اند. شما می توانید بفهمید که چرا برخی از خواسته های خود را تا پایان ادامه داده و هرگز سیر نشده اید. درحالیکه برخی دیگر را در میان راه رها کرده اید. و بعضی را نیز پس از کسب موفقیت به گوشه ای نهاده اید. برای مثال کسی که را درنظر بگیرید که در آزمون ها نتایج زیر را کسب کرده است.

1- مدل رفتاری: برون گرای کارمحور- رنگ قرمز از DISC

• از کار کردن با دیگران انرژی می گیرد
• قدرت و کنترل برایش جذاب است
• نتایج سریع برایش لذت بخش است

2- مدل شخصیتی MBTI: برون گرا- کار محور- حسی و قضاوتگرESTJ

• به جزئیات و اطلاعات عملگرایانه علاقمند است
• درچارچوب برنامه های دسته بندی شده و منظم زندگی می کند

تئوری انتخاب3- مدل ارزشی PIAV: فردگرای سنت گرا

• به دنبال کسب موقعیت های بالاتر است
• به آیین و رسوم زندگی خویش پایبند است

از دیدگاه تئوری انتخاب همه افراد پنج انگیزه بقاء، قدرت، آزادی، عشق و سرگزمی برای انجام کلیه کارهای خود دارند. که الویت این نیازها و نحوه تامین آنها در افراد متفاوت برحسب تربیت، آموزش و فرهنگ آنها ممکن است متفاوت باشد. خوب گمان می کنم آقای رایان با ترکیبی که دربالا ذکر شد بیشترین نیاز وی به قدرت است.
با بررسی داستان زندگی او و لحضات اوج لذتش، می فهمیم که مسابقات والیبال این نیاز را به بهترین نحو برای او تامین کرده است….

ما به آقای رایان کمک می کنیم که در زندگی فعلی خود و در موقعیت شغلی کنونیش نیازهایی را که نادیده گرفته است را شناسایی کند
حالا او می داند چرا به نقاشی هیچوقت علاقه نداشته…
برای اینکه نیازهای خود را بشناسید و دنیای خود را جذاب تر کنید با ما همراه باشید

برای حمایت از ما و کمک به دیگران لطفا این مطلب را به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست