مدیریت صنعتی، مجری برگزاری دوره های تکمیلی مدیریت

کارگاه تصمیم‌گیری و مهارت‌های بازخورد دادن، مدیریت استرس و خشم

6 بهمن ماه 1401 طول دوره: 8 ساعت

کارگاه تصمیم‌گیری و مهارت‌های بازخورد دادن، مدیریت استرس و خشم با کمک اوریگامی توسط تیم ما (مریم حنطوش زاده مدرس و کوچ رفتار سازمانی و سپیده کرمی طراح بازی و مدرس تخصصی اوریگامی) برای 20 نفر از مدیران و سرپرستان شرکت ریلی مپنا در سازمان مدیریت صنعتی واقع در خیابان شیخ بهایی، طی یک جلسه ی 8 ساعته‌ی حضوری برگزار شد.

بدیهی‌است که مباحثی چون تصمیم‌گیری و مهارت‌های بازخورد، مدیریت استرس و خشم هر کدام دوره‌هایی جداگانه و مفصل را می‌طلبند، همان طور که تیم ما معمولا این دوره ها را مستقل برگزار می کند. اما آنچه همیشه برای ما در اولویت است، این است که دوره را براساس نیاز کارفرما طراحی و ارائه کنیم، به گونه ایی که هم خلاقانه باشد، هم اطلاعاتی که به شرکت کنندگان منتقل می‌شود کافی و منسجم باشد.

آنچه در این دوره گذشت:

زندگی شخصی و کاری ما مملو از تصمیمات ریز و درشت است، اینکه چگونه و چرایی تصمیم ما چیست؟ و ما می‌خواهیم چه مدلی را برای پیشبرد زندگی‌مان بر‌‌گزینم، از پر‌تکرار ترین پرسش‌های پیش روی ماست.

این کارگاه با هدف شناخت فرهنگ و سیاست تصمیم‌گیری سازمان‌ها در راستای بهبود ارتباطات سازمانی ارائه شد. به همین منظور مسیر این کارگاه نیز با با شناخت چهار سبک تصمیم‌گیری آغاز شد، اینکه انواع تصمیم‌گیری‌های سازمانی را بشناسیم، و با مواجه‌ی خودمان با این تصمیمات بیشتر آشنا شویم. راهکار ما برای تعمیق این آشنایی و شناخت، ارائه‌ی بحث‌های گروهی و مشارکت افراد در گروه‌های چند نفره برای بررسی یک تصمیم سازمانی بود.

در ادامه با توجه به این نکته که هر تصمیمی میزانی استرس را با خود به افراد منتقل میکند، کارگاه را با بحث مدیریت استرس و با موضوع مدل‌ها و مراحل شکل‌گیری استرس در مغز، ادامه دادیم. بیان اینکه خود استرس چیست و چه تاثیری بر عملکرد ما دارد. از علل ایجاد استرس و تاثیرات آن و انتظاراتی که به استرس‌هایمان دامن می‌زنند حرف زدیم، استراتژی هایی برای مدیریت استرتس ارائه دادیم. همچنین  تکنیک‌های افراد را در مواجه با استرس شنیدیم که باعث شد افراد با روش های مختلف یکدیگر آشنا شوند. 

 اما شاید نکته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی کلیدی همین باشد که ما به جای رها کردن خود از فشار استرس، همیشه راهکار می‌دهیم که این راهکار‌ها گاه خودشان به تنهایی استرس زا باشند.

پس از آن برای تمرین رهایی ذهن از دغدغه‌ها و فشار استرس همچون همیشه راه‌حل بازی‌وارسازی مفاهیم را کار ساز یافتیم، و این‌بار از یکی از اصلی‌ترین فواید اوریگامی که انتقال حال خوب از طریق متمرکز کردن ذهن است بهره بردیم. و پس از پایان بازی این بازخورد را از شرکت کنندگان دریافت کردیم که در حین بازی انگار ذهنمان خالی بود و به هیچ چیز فکر نمی‌کردیم.

” در حین بازی به مغز احساس آرامش می دهیم و فرمان کنترل مغز را به دست می گیرم تا به آنچه ما می خواهیم تمرکز کند. در نتیجه  تهدیدها و نگرانی ها را می تواند کنار بگذارد و بتواند با تامل و خردمندانه موضوعات را بررسی کند”

مبحث بعدی و مهم دیگری که در کارگاه روز 6 بهمن ارائه شد، مبحث آشنای خشم بود، این خشم گاهی در امتداد استرس‌های ما سر باز می‌کند و کاری می‌کند که عملکرد ما در پاسخ به یک اتفاق، بسیار متفاوت‌تر از عملکرد همیشگی‌مان باشد. چراکه خشم یک احساس ثانویه است و این آگاهی افراد را به علت بروز خشم در وجوشان آگاه می کند. برای مثال متوجه شدن استرس های مزمن، حس طرد شدن یا گاهی تنهایی منجر به بروز خشم می شود.  در این مبحث هم همچون موضوعات قبل خشم و انواع آن را شناختیم، و چرخه ‌ی خشم را بررسی کردیم و از استراتژی‌های بر هم زننده چرخه خشم گفتیم. و در نهایت این مبحث را نیز با تمرین فردی شرکت کنندگان با کمک پرسشنامه‌ و تجربه‌ی زیسته‌ی افراد در مواجهه با خشم، به پایان رساندیم.

آخرین مبحث این دوره که همیشه مورد استقبال شرکت کنندگان ماست بحث شیرین و مفصل بازخورد است، حتما می پرسید چرا شیرین؟ مگر مزه‌ی شنیدن ایرادات مان می تواند شیرین هم باشد؟ و ما پاسخ می‌دهیم،بله. دلیل‌مان هم این است، که این دوره به شما کمک می‌کند که شاید یکی از تلخ‌ترین تجارب سازمانی‌تان، با دانستن نحوه‌ی صحیح بازخورد‌دادن و بازخورد‌گرفتن نه تنها هرگز اتفاق نیفتد، بلکه به یک فرهنگ نو در سازمان‌تان تبدیل شود تا شیوه‌ی رعب آور انتقاد را برای همیشه با بازخورد جایگزین کنیم. 

در این مبحث ما به موارد مهمی چون انواع مختلف بازخورد و تفاوت‌های آن، شیوه‌ی درست بازخورد‌‌دادن و بازخورد‌‌گرفتن و تمرین این مدل‌ها پرداختیم.

پس از آن با استفاده از “پکیج اوریگامی و بازخورد” که شامل کاغذ مخصوص اوریگامی، دیاگرام و چک لیست‌های طراحی شده بازخورد توسط مریم حنطوش زاده است، شرکت کنندگان را در شرایطی قرار دادیم که تکنیک‌هایی را که به صورت تئوری فرا گرفته بودند، به صورت عملی و در غالب بازی تمرین کنند. “پکیج اوریگامی و بازخورد” یکی از محصولات نو‌آورانه و جذابی است که توسط تیم ما طراحی و تاکنون در چندین سازمان‌ اجرا و با استقبال خوب مخاطبان دوره‌ها و مدرسان مهارت‌های نرم همراه بوده است.

 

از سری بازخورد‌های دریافت شده توسط شرکت کنندگان:

 

حمید‌رضا محبی سرپرست تزئینات داخلی ریلی: کلاس ریتم تندی داشت و خسته کننده نبود و مطالب جدید و کار سازی برای پوشش بعضی ضعف‌ها را داشت.

سید عطا فاطمی سرپرست سایت تبریز: محتوا کامل و مفید بود و کار گروهی جالب و مفید بود.

حمید‌رضا مجیدی مدیر نگه‌داری و تعمییرات: مطالب و بازی خوب و نو بود.

 

سر فصل های دوره:

  • تصمیم‌گیری
  • انواع سبکهای تصمیم‌گیری سازمانی
  • حقوق تصمیم‌گیری
  • مدل RACI
  • مدیریت استرس و خشم
  • مراحل شکل گیری استرس و خشم
  • واکنشهای هیجانی استرس
  • استرس خوب و بد
  • منابع مقابله با استرس
  • استراتژی های مقابله با استرس و خشم
  • مفهوم بازخورد
  • چرا بازخورد
  • تکنیک های بازخورد گرفتن
  • تکنیک های بازخورد دادن SBIAC
  • بایدها و نباید ها در بازخورد
  • تفاوت بازخورد اصلاحی و انتقاد
  • -تفاوت بازخورد تقویتی و تعریف

حمید‌رضا محبی سرپرست تزئینات داخلی ریلی مدیریت صنعتی

کلاس ریتم تندی داشت و خسته کننده نبود و مطالب جدید و کار سازی برای پوشش بعضی ضعف‌ها را داشت.