در هر سازمان و کسب‌وکاری، کارکنان با سبک‌های کاری مختلف کار می‌کنند. این سبک کاری شامل نحوه تعامل افراد با یکدیگر، شیوه تفکر و نحوه انجام‌دادن کارها است. هر کدام از سبک‌های کاری مزیت‌های منحصربه‌فرد خودشان را دارند و نسبت به یکدیگر برتری ندارند. فراموش نکنید که شما در تیمتان به افراد، ایده و تکنیک‌های کاری مختلف نیاز دارید. در این مقاله، درباره مدیریت منابع انسانی از منظر سبک‌های مختلف کاری صحبت می‌کنیم. اگر می‌خواهید اعضای جدیدی را در سازمان خودتان استخدام کنید، بهتر است این سبک‌ها را بشناسید و براساس آن‌ها تصمیم‌گیری کنید.

چرا مدیریت منابع انسانی به شناخت سبک‌های کاری احتیاج دارد؟

شناخت سبک‌های کاری به تصمیم‌گیری در روند استخدام، شناخت نقاط قوت کارکنان، افزایش بهره‌‌وری و انجام سریع‌تر پروژه‌ها کمک می‌کند. به‌علاوه، با استفاده از این اطلاعات می‌توانید با اعضای تیمتان بهتر کنید و بهترین خروجی را داشته باشید. رهبرهای باهوش می‌دانند که بهترین تیم‌ها از اعضای متفاوتی تشکیل شده‌اند. وقتی افراد با تفکرها و سبک‌های کاری مختلف دور هم جمع می‌شوند، به موفقیت بیشتری دست پیدا می‌کنند. اگر سبک کاری همه اعضای تیم یکسان باشد، همکاری و ایده‌پردازی شکل نمی‌گیرد و نمی‌توانید به ایده خلاقانه‌ای برسید. در مقابل، در صورتی‌که همه اعضای تیم خلاق و ایده‌پرداز باشند، برنامه‌های تیم به کندی پیش می‌رود.

انواع سبک‌های کاری در سازمان

در این بخش، انواع سبک‌های کاری را توضیح می‌دهیم. طبق تحقیقات‌انجام‌شده، کارکنان در سبک‌های کاری مختلف اعم از رهبر، انجام‌دهنده، عاشق، یادگیرنده، ادغام‌کننده، پیش‌رو، پیش‌برنده و نگهبان در شرکت‌ها کار می‌کنند. البته بعضی از کارکنان ترکیبی از یک یا دو سبک کاری هستند و در یک گروه مشخص قرار نمی‌گیرند. مدیرها برای اینکه بتوانند گروه منسجم‌تری داشته باشند و کارکنان خودشان را بهتر درک کنند، باید این سبک‌های کاری را بشناسند.

رهبر

کارمندانی که رهبر هستند، دوست دارند الهام‌بخش دیگران باشند. آن‌ها در رسیدن به رویاها و چشم‌اندازهای آینده به اعضای تیم کمک می‌کنند. بقیه اعضای تیم به رهبرها گوش می‌دهند و از او پیروی می‌کنند. هر تیمی به یک یا چند رهبر نیاز دارد. گاهی اوقات رهبرها از هدف اصلی فاصله می‌گیرند و نمی‌دانند برای رسیدن به چشم‌انداز به چه چیزهایی نیاز دارند؛ اینجاست که نیاز به سبک‌های کاری دیگر مشخص می‌شود.

عمل‌کننده

افرادی که اهل عمل هستند در این دسته قرار می‌گیرند. آن‌ها تمرکز بالایی دارند و تنها دغدغه‌شان انجام‌دادن پروژه‌ها است. اگر عمل‌کننده‌ها کاری برای انجام‌دادن نداشته باشند، بی‌حوصله می‌شوند. عمل‌کننده‌ها دوست دارند با هدف کار کنند و همیشه طبق برنامه و فهرست مشخصی کارها را جلو می‌برند. از ضعف‌های عمل‌کننده‌ها می‌توان به فکرنکردن قبل از انجام پروژه و هماهنگ‌نکردن با اعضای تیم اشاره کرد.

عاشق

افرادی که عاشقانه در تیم حضور دارند، نقش مهمی در هماهنگی و انسجام تیم ایفا می‌کنند. این افراد به شکل‌گیری رابطه‌های دوستی و کاری در تیم کمک می‌کنند و همدل و فهمیده هستند. عاشق‌ها به جزئیات توجه نمی‌کنند و گاهی اوقات انگیزه کافی برای شروع کار را ندارند. حضور افراد عاشق در هر تیمی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چون بقیه اعضای تیم در کنار آن‌ها حس خوبی دارند.

یادگیرنده

شخص یادگیرنده از کسب دانش جدید و بررسی جنبه‌های چالش‌ در محیط کار لذت می‌برد. یادگیرنده‌ها منظم هستند و هنگام تعیین استراتژی‌ها کل مسئله را درنظر می‌گیرند. این افراد از تحقیق‌کردن لذت می‌برند؛ ولی ممکن است دیر آماده عمل شوند. یادگیرنده‌ها برای شروع کار به افراد عمل‌گر احتیاج دارند تا بتوانند ایده‌هایشان اجرایی کنند. اگر در تیم خودتان شخص یادگیرنده دارید، حتما کنار او یک عمل‌گرا هم در تیم بگذارید.

ادغام‌کننده

ادغام‌کننده‌ها دیپلماتیک هستند و دوست دارند افراد تیم را کنار هم نگه دارند. ویژگی‌های این افراد کمی شبیه به عاشق‌ها است و روی همکاری و کار تیمی تمرکز می‌کنند. ادغام‌کننده‌ها کارها و پروژه‌های اصلی سازمان را هماهنگ می‌کنند. مدیریت مسائل روزانه، ایجاد هماهنگی بین کارکنان سازمان، سیستم‌ها، فرایندها و اولویت‌ها از جمله کارهای مختلف افراد ادغام‌کننده هستند. ادغام‌کننده‌ها مدیریت می‌کنند و مسئولیت کارکنان مختلف را به آن‌ها یادآوری می‌کنند. این افراد حکم یک نیروی پایدار در سازمان را دارند و مراقب نحوه مدیریت پروژه‌ها هستند.

پیشرو

کارمندهای پیشرو عاشق خطرکردن هستند و دوست دارند ایده‌های جدید و فرصت‌های مختلف را امتحان کنند. پیشگام‌ها پروژه‌ها را به صورت کلی بررسی می‌کنند و به افراد تیم انرژی می‌دهند. از آن‌جایی که افراد پیشرو انرژی زیادی دارند، ممکن است به طور خودجوش تصمیم بگیرند؛ به همین دلیل برای انجام کار به حمایت بقیه اعضای تیم احتیاج دارند. اگر می‌خواهید تیم یا سازمان شما به سمت یک هدف درخشان حرکت کند، حتما از افراد پیشرو در تیم استفاده کنید.

پیش‌برنده

افراد پیش‌برنده مثل موتور تیم عمل می‌کنند و وقتی با اطلاعات سروکار دارند، بهترین تصمیم را می‌گیرند. این افراد منطقی هستند و از مهارت‌های تحقیقاتی خودشان برای حل مشکلات استفاده می‌کنند. پیش‌برنده‌ها هدفمند عمل می‌کنند و دوست دارند برنده باشند؛ به همین دلیل از انجام کارهای معمولی خسته و بی‌حوصله می‌شوند. آن‌ها ترجیح می‌دهند به جای انجام کارهای تکراری پروژه‌های جدید را شروع کنند.

نگهبان

نگهبان‌ها عاشق نظم و ثبات هستند و با دیدی عمل‌گرایانه به زندگی نگاه می‌کنند. آن‌ها از خطر دوری می‌کنند و قبل از انجام کاری مدت‌ها فکر می‌کنند. نگهبان‌ها برخلاف پیشروها و پیش‌برنده‌ها هستند و به آرامی جلو می‌روند. فکرکردن کار موردعلاقه نگهبان‌ها است و هر تیمی به یک یا دو نگهبان احتیاج دارد.

سبک کاری شما چیست؟

سبک کاری شما چیست؟

پیشنهاد ما این است که برای شناخت سبک کاری رفتار خودتان در محل کار را بررسی کنید و سوال‌های زیر را از خودتان بپرسید.

می‌توانید با استفاده از تست‌های شخصیتی و روان‌شناسی مثل تست شخصیت مایرز-بریگز، ویژگی‌های شخصیتی خودتان را بشناسید. مدل‌های رفتاری دیسک هم می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند.

خودشناسی

چگونه سبک‌های کاری مختلف را مدیریت کنیم؟

وقتی بحث مدیریت منابع انسانی می‌شود، مدیرهای سازمان باید با آگاهی از سبک‌های کاری مختلف تیم را مدیریت کنند و آن را به اوج بهره‌وری برسانند. قطعا مدیریت هر شخصی باید متناسب با شخصیت او باشد. شما به عنوان مدیر باید شخصیت اعضای تیم را بشناسید و برای شناخت آن‌ها از مهارت‌ گوش‌دادن موثر استفاده کنید. وقتی تیم خودتان را جمع می‌کنید، بهترین راه برای قرارگیری آن‌ها در پروژه را مشخص کنید و چشم‌انداز کلی شرکت و ایده کلی را به آن‌ها بگویید. فراموش نکنید که هر کس به شیوه متفاوتی کار می‌کند؛ ولی در نهایت هدف نهایی پروژه یکسان است. سعی کنید ایده‌های مختلف را بشنوید و تنش‌های تیمی را مدیریت کنید. گاهی اوقات، کسانی‌که تازه وارد تیم می‌شوند، از بیان نظرهای خودشان می‌ترسند، آن‌ها را تشویق کنید و مطابق با شخصیت کاری‌شان به آن‌ها پروژه بدهید.

با شناخت سبک‌های مختلف به موفقیت بیشتری برسید

در این مقاله سعی کردیم با توجه به اصول مدیریت منابع انسانی، سبک‌های کاری مختلف را معرفی کنیم. با شناخت این سبک‌ها می‌توانید نقاط قوت، جایگاه و نقاط ضعف کارکنان را بشناسید و به موفقیت بیشتری برسید. هرچقدر برای شناخت کارکنان و اعضای تیم وقت بیشتری بگذارید، همکاری و همراهی بیشتری در تیم شکل می‌گیرد و بهتر می‌توانید از آن‌ها حمایت کنید.

منبع: toggl.com