تصمیم گیری مناسب

تصمیم گیری مناسب – مهارت های فردی

25 اردیبهشت 6 دقیقه خواندن

تصمیم گیری مناسب چگونه تصیم های مناسب بگیریم؟

تصمیم گیری مناسب –  تصمیم درست و غلط وجود ندارد، بلکه ما تصمیم مناسب و نامناسب داریم.
تصمیم مناسب: تصمیمی است که سه ویژگی زیر را دارا باشد:

  1.  برآمده از نیازهای شخصی شما باشد
  2.  نقش احساسات خود را در تصمیم تعیین کرده باشید
  3.  منافع آتی شما را تامین کند.

تصمیم گیری هر شخص یا فرد

آقای کمالی، مدیر ارشد بانک است. او ازین کار لذت نمی برد.; اما خانواده او را ترغیب به این شغل کرده اند.; اکنون او در کار خود موفق ولی بسیار افسرده است…; چون شدیدا به مکانیکی علاقه دارد. حالا تصمیم گرفته است; با سرمایه گذاری در خرید و فروش قطعات مکانیکی به نیاز خود رسیدگی کند…

  1.  آقای کمالی، بر اساس نیاز شخصی خود تصمیم نگرفته است
  2.  به احساسات خود بی توجهی کرده است
  3.  منافع آتی خود را در نظر گرفته است.
تصمیم گیری صحیح

همانطور که می بینید، تصمیم او از دو منظر موردتایید و از یک نظر رد شده است.; شاید او تصمیم درستی گرفته است اما تصمم خوبی برای او نیست.

اول:

برای شناخت نیازهای شخصی خود می توانید از پرسشنامه های DISC, MBTI,PIAV,PDA و…استفاده کنید.; ازین طریق می فهمید که نیاز شما به ارتباط با آدم ها بیشتر است یا خلوت و امور تحقیقی.; آیا مایلید در مسائل علمی تفحص کنید یا امور چالش را برعهده بگیرید.

دوم:

باید احساسات خود را بپذیرید.; احساسات مثل ادویه غذا می مانند. شاید در سیری شما نقش مهمی نداشته باشند.; اما در سلامت جسم و روان شما موثرند.

مثلا زردچوبه شما را سیر نمی کند، اما می تواند برای کسانی که طبع سردی دارند،; غذاها را مناسب طبع آنها ساخته و از سلامت آنها محافظت کند.

سوم:

بسیاری از ما دوست داریم سریع نتیجه کار خود را بچشیم.; دنیای امروز ما را به سمت دنیای فست فودی پیش می برد که گریزی از آن نیست.; اما دراین بازی شتاب زده، باید خود را نجات دهیم.; لذا باید کمی از مساله فاصله گرفته و از دوردست به خود و عواقب و نتایج نگاه کنیم.

در آزمایش بسکوییت یا MASHROOM به کودکان 2تا5 سال یک شیرینی داده شد.; آنها را در اتاقی که با دوربین زیرنظر گرفته می شدتنها گذاشتند.; به آنها گفته شده بود که می توانند شیرینی را بخورند; اما اگر تا برگشت فرد مسئول تحمل کنند، شیرینی دیگری به آنها جایزه داده خواهد شد.; همانطور که حدس می زنید، برخی از کودکان همان موقع شیرینی خود را نوش جان کردند.; بهرحال سیلی نقد به از حلوای نسیه…

بعد از 30 سال محقیقین مشاهده کردند که کودکانی که شرایط ابهام و انتظار را تحمل کرده; و شیرینی خود را نخورده اند، به مراتب موفق تر از گروه دیگر هستند…

حال بیایید تصمیم دوم آقای کمالی را باهم بررسی کنیم.

  1. نیاز خود را در نظر گرفته است
  2. به احساسات خود توجه کرده است
  3. منافع آتی او قابل تضمین نیست.چه بسا ممکن است باعث عدم تمرکز او در کار فعلی شده یا افزایش حجم کار و دغدغه ها سلامت جسمی، روحی و روابط خانوادگی او را به خطر بیندازد.

پس:
اگر به دنبال تصمیمات مناسب هستید، ابتدا نیازهای خود را بشناسید.
شیوه تصمیم گیری خود را مشخص کنید
تصمیم های خوب زندگی خود را مرور کنید.

مریم حنطوش زاده

تصمیم گیری مناسب