چالشهای برنامه ریزی منابع اسانی

چالشهای برنامه ریزی منابع انسانی

19 فروردین 10 دقیقه خواندن

مشکلات اجرای برنامه‌ریزی منابع انسانی در سازمان چیست؟

وقتی سازمان و منابع انسانی آن رشد می‌کنند و بزرگ‌تر می‌شوند، اهمیت برنامه‌ریزی منابع انسانی بیشتر مشخص می‌شود. در مقاله‌های قبلی درباره ضرورت برنامه‌ریزی منابع انسانی در سازمان صحبت کردیم، حالا بهتر است با تاثیرهای آن و چالش‌های این مسیر آشنا شویم. در این مقاله سعی می‌کنیم به مشکلات اجرای برنامه‌ریزی منابع انسانی بپردازیم و شغل برنامه‌ریز منابع انسانی را معرفی کنیم.

برنامه‌ریزی منابع انسانی چه تاثیری روی سازمان دارد؟

سازمان با استفاده از برنامه‌ریزی منابع انسانی بهره‌وری کارمندان را افزایش می‌دهد و نارضایتی آن‌ها را به حداقل می‌رساند. به‌علاوه، با این کار، جابه‌جایی‌های شغلی هم کم می‌شود. برنامه‌ریزی منابع انسانی حتی برای کسب‌وکارهای کوچک هم مفید است و باعث افزایش بهره‌وری و کنترل هزینه‌ها می‌شود. بازگشت سرمایه، اجرای ساختار سازمانی درست و آموزش نیروی کار از دیگر تاثیرهای برنامه‌ریزی منابع انسانی هستند. وقتی برنامه‌ریز منابع انسانی کارش را در سازمان شروع می‌کند، مهارت‌های موردنیاز سازمان شناسایی می‌شوند و کارکنان با توجه به این مهارت‌ها در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند.

برنامه‌ریز منابع انسانی چه کار می‌کند؟

قبل از اینکه شغل برنامه‌ریز منابع انسانی را توضیح دهیم، بهتر است بگوییم که مدیریت کسب‌وکار ۵ وظیفه دارد: برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هدایت، نظارت و کنترل. انجام این وظایف به عملکرد درست برنامه‌ریزان منابع انسانی وابسته است. برنامه‌ریز منابع انسانی در دو بعد فعالیت می‌کند. در بعد اول، استعدادهای سازمان، مهارت‌های جدید و نیروهای جایگزین را شناسایی می‌کند و در بعد دوم روی اهداف و مهارت‌های موردنیاز سازمان تمرکز می‌کند.

برنامه‌ریز منابع انسانی تا حدودی مثل مشاور عمل می‌کند و مسیر مشخصی را پیش‌روی سازمان و نیروها می‌گذارد. کارمندان با استفاده از توصیه‌ها و برنامه‌های او می‌توانند در مسیر رسیدن به اهدافشان قدم بردارند و زندگی حرفه‌ای و سازمانی‌ رضایت‌بخش‌تری را تجربه کنند.

برنامه‌ریز منابع انسانی برای دوره بازنشستگی، خروج از کار و ارتقاء شغلی کارمندان هم برنامه دارد و به سازگاری سازمان با تغییرات کمک می‌کند. مسئولیت‌های برنامه‌ریز منابع انسانی در بحران‌ها و عدم ثبات اقتصادی به اوج خودش می‌رسد. مثلاً در روزهایی که سازمان‌ها با بحران‌های اقتصادی روبه‌رو می‌شوند و سراغ تعدیل نیروها می‌روند، برنامه‌ریز منابع انسانی از تصمیم‌های کوتاه‌مدت و بی‌بازده راجع به کارمندان جلوگیری می‌کند. برنامه‌ریز منابع انسانی با اجرای یک برنامه خوب و جامع باعث بهترشدن رابطه بین کارکنان و مدیران می‌شود و چشم‌انداز وسیع‌تری برای آینده شرکت رغم می‌زند.

مشکلات اجرای برنامه‌ریزی منابع انسانی در سازمان

همان‌طور که گفتیم متخصصان برنامه‌ریزی منابع انسانی با توجه به استراتژی‌ها و چشم‌انداز سازمان، نیروهای انسانی را شناسایی می‌کنند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند. برای اینکه با این شغل بیشتر آشنا شوید، بهتر است مشکلات آن‌ها را بشناسید:

مقاومت کارکنان در مقابل برنامه‌ریزی منابع انسانی

بعضی از کارکنان به روند قدیمی کار عادت کرده‌اند و از تغییر برنامه‌ها استقبال نمی‌کنند. گروهی هم تصور می‌کنند که برنامه‌ریزی منابع انسانی فقط زحمات آن‌ها را زیاد می‌کند.

نوسانات شرایط بازار

رکود اقتصادی، بحران‌های جامعه و مشکلات درون شرکت روی وضعیت منابع انسانی تاثیر می‌گذارد. بعضی از کارمندان در مشکلات اقتصادی شرکت را ترک می‌کنند و به دنبال کار بهتر و حقوق بالاتر هستند. برنامه‌ریز منابع انسانی با درنظر گرفتن شرایط شرکت و استعدادهای نیروی کار شرایط نگهداشت نیرو را فراهم می‌کند.

جابه‌جایی و انتقال کارکنان

بخشی از چالش‌های برنامه‌ریز منابع انسانی به جابه‌جایی و انتقال کارکنان مربوط می‌شود. ممکن است یکی از نیروها در جایگاه اصلی خودش بهره‌وری مناسبی نداشته باشد و کارش را به خوبی انجام ندهد. برنامه‌ریز منابع انسانی با جابه‌جایی کارکنان و استفاده از آن‌ها در جایگاه شغلی مناسب به شرکت و کارجو کمک می‌کند.

اشتغال‌های موقت و فصلی

برنامه‌ریزی اشتغال‌های موقت و فصلی به عهده برنامه‌ریز منابع انسانی است. بعضی از پروژه‌ها کوتاه مدت هستند و شرکت در بازه زمانی کوتاهی به نیروی متخصص احتیاج دارد. برنامه‌ریز منابع انسانی سعی می‌کند در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیروی متخصص مناسب با شرکت را استخدام کند.

حضور فناوری‌های جدید

ظهور فناوری‌های جدید از جنبه‌های گوناگونی روی کار برنامه‌ریز منابع انسانی تاثیر می‌گذارند. بسیاری از شرکت‌ها برای پردازش اطلاعات مربوط به استخدام از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین واحد برنامه‌ ریزی منابع انسانی باید کار با ابزارهای مختلف فناوری را بداند و با مدیران فناوری اطلاعات شرکت ارتباط داشته باشد. علاوه‌بر این‌ها، هماهنگی اطلاعات مختلف، مدیریت این اطلاعات و حفظ حریم خصوصی آن‌ها از چالش‌های مربوط به ظهور فناوری‌های جدید است.

برنامه‌ریزی منابع انسانی در عمل

وقتی از وظایف و تاثیرهای برنامه‌ ریزی منابع انسانی صحبت می‌کنیم، حالت ایده‌آل را درنظر می‌گیریم. در حالت ایده‌آ‌ل، متخصصان منابع انسانی باید در راستای یکپارچه‌سازی سازمان حرکت کنند. به این ترتیب، اهداف و پروژه‌های سازمان را درک می‌کنند. برنامه‌ریزهای منابع انسانی برای انتخاب، آموزش و حمایت از نیروی کار از سیاست‌های سازمانی استفاده می‌کنند. این سیاست‌ها در دسته‌های مختلفی مثل استخدام، مزایا، پاداش، عملکرد و توسعه سازمان هستند. در نهایت، یک برنامه مدون برای رفتار درست در سازمان و جهت‌گیری‌های خارج از سازمان به کارمندان داده می‌شود.

برنامه‌ریزهای منابع انسانی می‌توانند برای استخدام و ارتباط بهتر بین کارمندان و سازمان از شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین و توییتر استفاده کنند، اما نباید فراموش کرد که این شبکه‌ها به نظارت و برنامه‌ریزی احتیاج دارند. همچنین از نظر اجرایی، تاثیرگذارترین سازمان‌ها از برنامه‌های پیش‌گیرانه در منابع انسانی خودشان استفاده می‌کنند. با این کار برنامه‌ریزهای منابع انسانی نیازهای تجاری و استراتژی‌های موردنیاز را برای اهداف کوتاه‌ و بلندمدت پیش‌بینی می‌کند. در این برنامه‌ها، بخشی از بودجه شرکت به استخدام استعدادهای ضروری سازمان برای آینده اختصاص می‌یابد.

برنامه‌ریزی منابع انسانی را برون‌سپاری کنید

ما در این مقاله سعی کردیم از تاثیرها و موانع برنامه‌ ریزی منابع انسانی صحبت کنیم. اگر به دلیل کمبود بودجه و کوچکی شرکتتان نمی‌توانید نیروی مشخصی تحت عنوان برنامه‌ریز منابع انسانی استخدام کنید، می‌توانید از خدمات مشاوره استفاده کنید. کافی است فرم درخواست مشاوره سازمانی را پر کنید تا با شما تماس گرفته شود.

 

منبع: itchronicles.com