




شرکت نوین سرویس، خدمات پشتیبانی در بازار سنتی صنایع چوب
دوره توسعه فرهنگ سازمانی ، آموزش نظم و آراستگی سازمانی
با اعلام نیاز سازمان نوین سرویس برای توسعه و آموزش منابع انسانی خود در استای ارتقای فرهنگ سازمانی موضوع نظم و آراستگی سازمانی، دوره ایی مطابق با نیاز آنها طراحی شد.
همیشه در کنار نظم سازمانی از تکنیک 5S سخن به میان آورده میشود. ۵ مرحله برای رسیدن به نظم و آراستگی .
درواقع با استفاده از تکنیک ۵s، در هر سازمان، نهاد و یا حتی خانه بستری برای اجرای درست و بهینه استانداردهای لازم جهت رسیدن به نهایت کیفیت ایجاد میشود.
هدف از ۵s، پیشبرد صحیح و بدون اتلاف انرژی سازمانها و دستیابی به هدف در کمترین زمان ممکن است.
اما با نیازسنجی آموزشی که از قبل در سازمان اجرا کرده بودیم به این نتیجه رسیدیم که در ابتدا باید چرایی و اهمیت نظم داشتن در سازمان را برای کارکنان مشخص کنیم.
بعلاوه یک پرسشنامه از مصادیق نظم سازمانی ظاهری، محیطی و رفتاری طراحی شد و از افراد نظرسنجی شد.
بر این اساس از مفهوم پرسنال برندینگ یا همان برند سازی شخصی گفتیم. تصویر و اثر پایداری که در ذهن و فکر دیگران میسازیم.
و از مزایای نظم و انضباط فردی، ارتقا برند شخصی است.
برند شخصی ما در سازمان توسط رفتار حرفهایی با مشتریان داخلی (همکاران) و مشتریان خارجی ساخته میشود. در نتیجه لازم است با رفتار حرفه ایی آشنا باشیم.
پیشنیاز رفتار حرفهایی :
- شناخت از خود،
- شناخت از شرایط
- و مهارتهای اجتماعی است.
- برای خودشناسی ابزارهای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها پنجره جوهری است. ابزاری برای بازخورد گرفتن از دیگران درباره خودمان. شناخت نقاط کور ( چیزهایی که دیگران راجع به ما میدانند اما ما خودمان نسبت به آنها آگاهی نداریم) کمک به سزایی در خودشناسی به ما میکند.
- در مرحله بعد شناخت شرایط، اینکه من چه کسی هستم؟ کجا هستم؟ و چرا در اینجا هستم؟ به داشتن یک رفتار حرفه ایی متناسب با محیط به ما کمک میکند.
به عنوان مثال : آگاهی از موقعیت و مقام دیگران و آگاهی از فرهنگ سازمانی ب ما در داشتن ارتباطات سازمانی مناسب کمک میکند.
- و اما از جمله مهارتهای اجتماعی که به داشتن رفتار حرفهایی میانجامد موارد زیر است:
- مسئولیت پذیری : اینکه چطور مسئولیت ها را به نحو احسن انجام دهیم و در مواقع لزوم نه بگوییم . و مهمتر از آن چطور این کار را انجام دهیم که به روابطمان ضربه وارد نکند؟
- انتقاد پذیری: ما باید بیاموزیم که انتقاد تهدید نیست و اصول یازخورد گرفتن و بازخورد دادن را بلد باشیم و از آن در بهبود امور و روابطمان استفاده کنیم.
بعد از این مقدمه نسبتا طولانی و ضروری تعریف نظم سازمانی و اهداف آن ارائه داده شد.
در طول دوره افراد در مباحث شرکت میکردند و مثالها و مصادیقی که خودشان تجربه کرده بودند را به اشتراک میگذاشتند.
دراین مسیر از فعالیت های گروهی استفاده شد و افراد در یک بازی، بازخورد تقویتی و بازخورد مثبت را به همکارانی که مصادیق نظم سازمانی را اجرا می کردند را تمرین کردند.
در ابتدا کارکنان در یک فعالیت گروهی، مصادیق آراستگی فردی از نگاه خودشان را مشخص کردند. همچنین در خصوص نحوه تذکر گرفتن به یک اتفاق نظر رسیدند .
در انتها نیز هر کسی منظم ترین و آراسته ترین فرد را از نظر خودش مشخص کرد و دلیل اینکه چرا آن فرد را انتخاب کرده را نیز بیان کرد.
سرفصلهای دوره:
- برند شخصی
- نظم شخصی
- مزایای نظم شخصی
- مفهوم مشتری داخلی
- پیش نیازهای رفتار حرفه ایی
بازخورد شرکت کنندگان:
شاید این موضوعات به نظر ساده برسد اما بیان همین موارد و اتفاق نظر باعث یکپارچگی در سازمان می شود
خانم کاری:
برای من خیلی جالب بود که ازین پس همکاران خود را در موقعیت مشتری داخلی ببینم روی برند شخصی خودم متمرکز شوم و اجازه ندهم حواسم از کارهایم و اهدافم دور شود. چون متوجه شدم همه ما در یک کشتی هستیم و هدف مشتری در راستای اهداف سازمان داریم