شرکت داروئی اکتوورکو، شرکت دارویی

دوره دنیای ووکا و مدل فکری شش کلاه در شرکت داروئی اکتوورکو

24 آبان 1401 طول دوره: 4 ساعت

دورهی دنیای ووکا و مدل فکری شش کلاه با همکاری شرکت مشاورهی رادمان برای مدیران و سرپرستان شرکت داروئی اکتوروکو واقع در گیشا، طی یک جلسه ی حضوری چهار ساعته برگزار شد.

 

این دوره پس از بررسی و نیاز سنجی، به درخواست مشتری، با مرور دوباره بر موضوع دنیای ووکا برای سرپرستان و ارائه ی راهکار مناسب برای تصمیم گیری در شرایط پیچیدگی و ابهام طراحی شد. همچنین برای تصمیم گیری در شرایط بحران تکنیک شش کلاه با محوریت بررسی یک موضوع سازمانی به انتخاب شرکت کنندگان مورد بررسی قرار گرفت. به منظور درک بیشتر برنامه ریزی در دنیای پر از آشوب  و عدم قطعیت ووکا، بازی گروهی  “اوریگامی چابک” – که توسط تیم خودمان طراحی شده بود- برای شرکت کنندگان با هدف نشان دادن تفاوت روش برنامه ریزی سنتی و چابک با حضور سپیده کرمی متخصص اوریگامی طراحی و اجرا شد.

در این دوره چه گذشت؟

دوره با مرور مفاهیم دنیای ووکا آغاز شد، اینکه دنیای ووکا چه ویژگی هایی دارد( دنیایی که سرشار از پیچیدگی، ابهام، عدم اطمینان و تغییرات مدام است) . و البته رهبری اثربخش در این دنیا باید چگونه باشد. رهبری در دنیای ووکا باید با شفافیت، داشتن نگاه استراتژیک، درک عمیق و ابکی همراه باشد.  شاید شنیده باشید در دنیای ووکا باید چابک بود، اما گاهی این کلمه به اشتباه سریع بودن معنا می شود. راهکار ما برای لمس بهتر چابکی، قرار دادن افراد در شرایط بازی و رقابت گروهی بود. افراد در بازی اوریگامی چابک روش های رسیدن به اهداف به سبک سنتی و چابک را تمرین کردند، نتیجه بسیار برای شرکت کنندگان جالب توجه بود، گروه ها در روش چابک بسیار موفق تر بودند و عملکرد گروه ها چه از لحاظ کمی چه از لحاظ کیفی با اختلاف بهتر بود. به عنوان مثال یکی از شرکت کنندگان اعلام کرد یاد گرفتم برای ورود به کار عجول نباشم، مرحله ی برنامه ریزی را جدی بگیرم و مدام اشتباهات را با درس گرفتن از مراحل قبل اصلاح کنم.

از آنجایی که برای چابک بودن نیاز به تفکر رشد داریم، لازم است مدام خود را در معرض شیوه های تفکر متفاوت قرار دهیم که این امر بسیار دشوار است. همانطور که شرکت کنندگان هم اعلام کردند، مدل های شخصیتی،سبک زندگی و مدل فکری افراد معمولا در یک حالت خاص تثبیت می شود. حال در دنیای ووکا که ملو از تغییرات ناگهانی است، و ذهنیت رشد ایجاب می کند تا روش های فکری جدید را تجربه کنیم تا با چابکی به مسائل روز پاسخ دهیم، چه باید کرد؟

 

لذا به معرفی یکی از بهترین روش ها و تکنیک ها برای حرکت ذهن و بالا بردن قدرت تفکر افراد در راستای رسیدن به راه حل یک مسئله، یعنی تکنیک “شش کلاه تفکر” پرداختیم. از آنجایی که در تصمیم گیری گروهی به شیوه شش کلاه به شش مدل فکری توجه می شود، در طول دوره تمام شش مدل معرفی و توسط شرکت کنندگان با یک مثال ملموس تمرین شد. تا هر کدام درک کنیم که در یک مدل فکری قوی تر و در  کدام مدل فکری نیاز به تمرین داریم.  چراکه  برای حل مسئله و تصمیم گیری ما به هر شش مدل نیاز داریم. پس از آن افراد با کمک اوریگامی کلاه های خود را ساختند و تکنیک شش کلاه تفکر این بار برای یک مسئله ی سازمانی که در خود سازمان دغدغه مدیران و سرپرستان بود به بحث و گفتگو پرداختند.

 

در پایان همانند هر دوره ایی لبخند رضایت شرکت کنندگان و دریافت بازخورد های مثبت آن ها ما را برای پیشنهاد و ارائه ی این دوره ی کاربردی برای سایر سازمان ها مصمم تر کرد.

از سری بازخورد های دریافتی در کلاس:

 بهارک مهدوی پور مدیر فارماکوویژیلانس: دوست دارم آموخته هایم از این دوره را به نیروهایم نیز منتقل کنم. قطعا به مدل حل مسئله انها کمک می کند

نوید گرگین، مدیر زنجیره تامین: حل مسئله برای سازمان ما بسیار مهم است،همیشه با کلاه سفید و مشکی به مسائل نگاه کرده اییمباید سعی کنم کلاه آبی را تقویت کنم و البته همه ی کلاه ها باشیم.این کلاس مهارت حل مسئله را تقویت می کند باید ان را به کارکنانم منتقل کنم.

علی فرخی،مدیر منابع انسانی آتی فارمد: کمتر کارگاهی اینقدر مفید دیده ام.  که هم علمی هم عملی و انقدر قابل لمس باشد

سرفصلهای دوره:

  1. دنیای ووکا
  2. رهبرب در دنیای ووکا
  3. Growth mind
  4. معرفی اجایلیتی
  5. معرفی ادوارد دبونو
  6. تفکر جانبی
  7. معرفی شش کلاه
  8. تعریف درست مسئله
  9. تمرین تعریف درست مسئله سازمان
  10. اجرای شش کلاه

 

علی فرخی مدیر منابع انسانی آتی فارمد شرکت داروئی اکتوورکو

کمتر کارگاهی اینقدر مفید دیده ام.  که هم علمی هم عملی و انقدر قابل لمس باشد.