




شرکت دارویی فارمد سلامت سینا، شرکت دارویی
کارگاه مدل های رفتاری دیسک با کمک اوریگامی
کارگاه مدل های رفتاری دیسک با کمک اوریگامی توسط تیم ما برای 20 نفر از مدیران، سرپرستان و کارکنان شرکت داروئی فارمد سلامت سینا واقع در خیابان ملاصدرا، طی یک جلسه ی 8 ساعتهی حضوری برگزار شد.
بدون شک کارگاه مدل های رفتاری دیسک یکی از مفاهیم جذاب و مورد استقبال سازمان هاست و معمولا وقتی فردی در سازمان به میزانی با مفاهیم شناخت مدل های رفتاری و اهمیت آن در حل تعارضات سازمانی آشنا باشد، تمایل دارد تا دیگر همکاران و خصوصا مدیران را با شناخت هر چه بیشتر این مدل ها و تاثیر مثبت آن در راهبری هر چه موثرتر خود و نیروها آشنا کند.
آنچه برای تیم ما حائز اهمیت است ایجاد ارزشی متفاوت برای انتقال مفاهیم رفتار سازمانی خصوصا دورههای پر اقبال همچون “شناخت مدلهای رفتاری دیسک” به مشتریان است. اینکه با خلق راهکارهای عملی و ارائهی مطالب و مباحث جدید و البته منطبق با نیازهای شرکت کنندگان همان دوره، وجه تمایزمان را نشان دهیم تا پس از پایان دوره افراد دستآوردی بیش از مطالب رایج و تئوریکال دیسک را از دوره هایمان با خود ببرند.
استفاده از بازیهای طراحی شده توسط تیم ما به صورت شناور در طول دوره، حضور تیمی در کارگاه به منظور تسهیل روند یادگیری هر چه بهتر شرکت کنندگان، ارائهی تست دیسک و پرسشنامه قبل و بعد از کلاس و همچنین طراحی فرم های خروجی از بازی به منظور تحلیل هر چه بهتر دریافت شرکت کنندگان از تمرینات عملی و تکرار و تمرین مباحث در همان روز دوره از سری خدماتی است که در ایجاد این تمایز به ما کمک می کند.
گام اول، شناخت خود:
کارگاه دیسک ما همیشه با سفری از شناخت خود ما آغاز می شود، شاید اولین و مهمترین گام برای بهبود روابطمان کندوکاو آنچه باشد که از خودمان می دانیم. این که چگونه رفتار می کنیم و دیگران چگونه ما را می شناسند. برای شناخت عمیق خود مدرس مهارتهای نرم مریم حنطوشزاده افراد را وادار می کند تا به درون خود سفر کنند، از خودشان حرف بزنند و دلیل تفاوتهایشان را بشناسند. نه اینکه آنچه نیستند و نمی شناسند به آن ها تحمیل شود. بازی اوریگامی در کمک به این امر نقش موثری را بازی میکرد افراد پس از تمرین فردی بیشتر خودشان و تفاوتهایشان را لمس می کردند، و مدرس تخصصی اوریگامی خانم سپیده کرمی سعی می کرد تا افراد به صورت عملی ببینند که افراد در عمل چگونه متفاوتند. مثل مدل های D که می گفتند زمان به نتیجه رسیدن برایشان از هر چیزی مهم تر است.
همچنین در مسیر تسهیل بازی ها برای شرکت کنندگان خانم نهال نصری رواشناس و مشاور حوزهی منابع انسانی کنار ما بودند تا ابهامات شرکت کنندگان در کمترین زمان پاسخ داده شود.
گام دوم، شناخت دیگران:
از شناخت خودمان که کمی جلوتر رفتیم به میانه ی سفر یعنی شناخت دیگران رسیدیم جایی که تفاوتهای دیگری برایمان قابل درک شود و دلیل ناشناختههای دیگری را که گاهی موجب رنجشمان میشد را بیشتر درک کنیم و بشناسیم تا در پایان سفر راهی برای تعامل با دنیای غریب دیگری که در نقطهایی درست مقابل نمودار دایرهایی دیسک ما ایستاده است، بیابیم.
گام سوم، ارتباط با دیگران:
در این میانه و پایان سفر، بازیهای ما رنگ دیگری میگیرند افراد حالا تیم شده اند و در پایان سفر می بینند که وقتی با مدلهای واقعی دنیای کار، هم تیماند چقدر کارها نتیجهی بهتری دارند. شور و نشاط میانهی سفر رقابتی و کمی چالشی است، اما در شرایط بازی کری خواندنها شبیه کریهای فوتبالی است، هر تیم میخواهد بگوید که مدل رفتاری من سریعتر، صلحجوتر، شادتر و یا دقیقتر است، هر چقدر این کریهای هیجان و شادی بیافریند، این چراغ را در ذهن مخاطب روشن می کند: که در عمل با مدل های مشابه رفتاری چقدر کارها اثر گذارند…
و این شد که ما در پایان کارگاه و پس از آموختن نحوهی ارتباط با دیگران، با بازخورد هایی رو به رو شدیم که افراد خودشان به این نتیجه رسیدند شناخت دیگران و یادگیری راه تعامل و ارتباط با دیگران و تعیین نقشهایی مطابق با مهارتهای فردیمان همان حلقه ی گم شدهی حل تعارضات و ایجاد شفافیت در عملکرد تیم هاست…
پایان سفرمان در این کارگاه دیسک نیز با نصب کارهای گروهی شرکت کنندگان روی دیوار و تجربه ی متفاوت بازی اوریگامی بین تیمی و درون تیمی پایان یافت، و توشهی سفرمان اول حس مثبت دغدغمندی شرکت کنندگان باانگیزه ی تیم داروئی فارمد سلامت سینا برای یادگیری و مشارکت بی نظیرشان برای پیشبرد هر چه بهتر کارگاه، و بعد بازخورد های تقویتی شان از عملکرد تیم ما برای ادامهی کارمان در دورههای آتی بود…
از سری بازخوردهای دریافت شده توسط شرکت کنندگان:
ایمان کریمی مدیر منابع انسانی: از مدرسین این کارگاه و تیم شان کمال تشکر رو دارم، همکاران باید این نکته رو مدنظر داشته باشند که بهره وری این مطالب در تکرار و تمرین آن محقق می شود، امیدوارم بتوانیم این دوره ها رو باز هم در سازمانمان تکرار کنیم.
روزبه کراری: مدیر در حوزهی صنعتی فنی مهندسی: آموختم که وجود تمام مدلهای رفتاری در سازمان ضروری است، مهم این است که افراد در جایگاه درست سازمانی قرار بگیرند و وقتی در جایگاه و نقش درست در سازمان قرار بگیرند نقش موثر تری را ایقا می کنند.
فرزاد عباسزاده: سرپرست در حوزهی مالی، حسابداری و حقوقی: ضمن تشکر بابت این کارگاه من دو نکته مهم از این کارگاهآموختم: اینکه با توجه به نقطه ضعف ها از چه دریچهایی برای ارتباطات وارد شوم و چگونه مسائل را بیان کنم. دوم چگونه در آینده در بحث تفویض اختیار از این مطالب استفاده کنم.
محمد رضا شفیعی:سرپرست: با تشکر از این دوره ی مفید، این دوره باعث شد که همکارانم را بهتر بشناسم و بتوانم با آنها بهتر کار کنم و به آن ها نزدیک تر شوم.
محمد عسگر: سرپرست: ضمن تشکر از کارگاه برگزارکنندگان و مدرسین کارگاه، من فکر می کنم این دوره باعث شد همکارانم من را در جایگاه دیگر بشناسند و سه حسن بزرگ داشت: آشنایی بین واحدها که از این جهت مفید بود که کلیت ارتباط رو بیاموزیم تا ارتباط بهتری با سایر واحدها بگیریم و بعد در واحد خودمان از آنها استفاده کنیم.
حسن دیگر ارتباط بهتر بین مدیران و سرپرستان، برای چیدن استراتژی بهتر در کار و گرفتن تصمیمات بهتر، و حسن سوم استفاده از این مباحث در بحث جذب و استخدامی.
سر فصل های دوره:
- شناخت مدلهای رفتاری خود و دیگران در دیسک
- شناخت نقاط قوت رفتاری خود و دیگران
- شناخت نقاط قابل بهبود رفتاری خود و دیگران
- نحوه تعامل با هر مدل رفتاری
- نحوه تحلیل گزارش دیسک
از مدرسین این کارگاه و تیم شان کمال تشکر رو دارم، همکاران باید این نکته رو مدنظر داشته باشند که بهره وری این مطالب در تکرار و تمرین آن محقق می شود، امیدوارم بتوانیم این دوره ها رو باز هم در سازمانمان تکرار کنیم.